Wij maken gebruik van cookies voor onze service. Bezoek je onze website dan ga je akkoord met de cookies. Instellingen |
UA-130561670-13
192514901462075

Aëroob of anaëroob trainen, wat is het verschil? Hoe hoger je hartslag tijdens je training is, hoe minder zuurstof de spieren beschikbaar hebben voor de energieproductie. Wanneer je niet meer voldoende zuurstof hebt om aan de behoeften van de spieren te voldoen, ben je anaëroob aan het trainen. Je lichaam zet de koolhydraten zonder zuurstof om in energie. Hiervoor maak je gebruik van melkzuurgisting. Je verbrandt geen vetten, hiervoor is niet voldoende zuurstof beschikbaar.
 
Wanneer is anaërobe training aan te bevelen?
Anaërobe training is vooral aan te raden wanner je spieren wilt opbouwen of een hoger duurvermogen wilt bereiken. Je doet dan korte, zeer intensieve krachtoefeningen of cardio-intervaltraining. Deze trainingsmethode zal je niet al te lang kunnen volhouden. Niemand kan langdurig op zijn of haar absolute top presteren. De belasting en inspanning wordt al snel te groot.
 
Tijdens anaërobe training moet je altijd goed naar je lichaam luisteren en niet alleen de hartslagmeter in de gaten houden. Overmatige verzuring van de spieren door overmatige belasting, kan zeer onaangename gevolgen hebben. Waarschuwingen voor overmatige verzuring kunnen zijn: een zure smaak in de mond, duizeligheid, gevoel van zwakte, trillen, misselijkheid. In dit geval moet je stoppen met trainen of in ieder geval de trainingssnelheid en -intensiteit aanzienlijk verlagen.
 
Wil je wat gewicht kwijtraken? Kies dan voor aërobe training.
Aërobe training is het tegendeel van anaërobe training. Bij matige inspanning hebben de spieren nog voldoende zuurstof beschikbaar om de benodigde energie uit koolhydraten en vetten te halen. Je traint in deze hartslagzone als je wilt afvallen of je conditie wilt opbouwen. We adviseren langere trainingssessies omdat de vetverbranding pas na ongeveer 30 minuten matige inspanning het hoogtepunt bereikt.
 
Zoals je ziet hangt jouw ideale trainingsimpuls af van jouw individuele trainingsdoel. Aërobe training (met zuurstof) is ideaal om af te vallen, anaërobe training (zonder zuurstof) bevordert opbouw van spieren.
.